Saturday, May 26, 2012

Trip to Medan, Day 1 Part 1

Salam buat semua,

Pada 28 April hingga 1 Mei 2012 yang lepas, aku dengan kawan2 dah Berjaya menjejakkan kaki kami ke Medan, Indonesia. Ikutkan kami sebenaqnyer nak p Medan sendirian berhad, tanpa menggunakan perkhidmtan mana2 tour agency. Tapi memandangkan tahap ke”busy”an masing2 tidak dapat dikawal, dan tak cukup masa untuk mencari dan study tentang info2 yg diperlukan.  So, terpaksa lah mencari jalan yang paling senang dan paling mudah dengan menggunakan perkhidmatan tour agency jugak.

Trip ke Medan aku dan kawan2 menggunakan perkhidmatan tour agency dari Malaysia iaitu Hasani Travel and Tours. Aku pilih travel agncy ini sebab mudah bagi aku untuk berurusan lagipun dekat dengan rumah aku, so senang nak urus. So, Hasani Travel yang arrangekan dengan tour agency dari Medan iaitu Fantasi Holiday.

Walaupun aku dah tau harga yang Travel agent di Malaysia sudah di make-UP, di touch-UP dan di Mark-UP tapi untuk keselesaan dan memudahkan kami sepanjang berada di sana. Aku dan semua pun setuju dengan harga yang ditawarkan iaitu RM550/pax untuk pakej 4hari 3 malam di Medan-Beratagi-Parapat-Lake Toba. Semua nyer all-in utk  ground arrangement jer iaitu termasuk(penginapan, pengangkutan, makan dan tour). Tapi lepas ini, sesiapa yang nak pergi dengan menggunakan travel agent terus jer ambil yang dari Indonesia ini, mungkin akan dapat dengan harga yang lebih murah. Nama agency di Medan, Indonesia ni Fantasi Holiday (memang boleh dipercayai).

Day 1 (28 April 2012) Part 1
Hari ini aku kena bangun seawal 4.00 pagi disebabkan aku punyer flight pukul 11.05 pagi dekat Penang International Airport. Aku kena pergi airport awal sebab orang yang nak menghantar aku dan sorang lagi kawan aku(Af) ada event yang dia kena attend pada pukul 8.30. Oleh sebab itu, aku bertolak pukul 5.00 am dari Sungai Petani menuju ke Bandar Perda, Bukit Mertajam dekat rumah Af untuk park kereta dekat apartment dia.
Aku smpai apartment dia lebih kurang pukul 5.45 macam tu, sekali aku tengok dia x mandi lagi, bukan setakat x mandi lagi siap boleh masak nasi n goreng ayam lagi..hahaha..lawak di pagi hari betoi la kawan aku sorang ni..heheh..konon nyer dia cakap, nak breakfast before kawan kami yang lagi sorang ni datang amik. Heheehe..belasah laaa..asal x lambat cukup.

Lepas solat, dan dok siap2..tetiba fon aku bunyi..yang best nyerr kawan yang nak hantar kami ke airport tu dah nak sampai dah..tapi Af ni tak siap lagi..kelam kabut dia..nak breakfast x jd, so tapau jer la nasi ayam dia tu ke airport..heheh..Kami smpai airport dalam pukul 7.40 pagi, so memang awal la di airport, tapi apapun terima kasih la untuk kawan aku sorang ni (Miss ZZ), sebab tolong hantaq aku n Af ke airport, mmg jasamu ku kenang…heheeh

Ini first time aku dekat Penang airport ini, selalunyer dekat LCCT jer..ok..berbalik kepada nasi ayam yang di tapau tu..Hahaha..kami dengan selambanyer bukak dan makan dekat McD hasil tapauan dari rumah Af ini. Kesian dia x sempat makan..Hehehe..untuk mengaburi mata2 yang memandang, aku ada beli set breakfast dekat McD tu, tapi coffee dia jer yg aku minum, burger aku tapau pi Medan. Yang best nyer ada segerombolan mamat2 ni dok ushar baek punyer bila kami mengeluarkan tupperware yg kami letak nasi n ayam tuuu..heheh..Ada ku KESAH..buat2 x nampak jer depa tu..janji kami kenyang..port untuk makan nasi kt McD tu kami pilih duduk dekat orang-orang cina sbb selalunyer depa orang cina ini x heran pun kita nak buat haper pun..so mmg betoi pun..kami dok tepi orang2 cina ni, dia buat derrrkkk jer..tu yang best tu..hehehe..yang penting setel smua nasi yg kami bawak tuu..hehehe

Setel jer makan n lepak2, kami pun p verify boarding pass. Flight kami pukul 11.05 , tapi delay jugak so lebih kurang 11.30 baru jalan. Sebenaqnyer, trip kali ini seramai 5 orang.  Tapi lagi 3 orang dah p awai sehari dari aku dan Af. So, flight pagi 28 April, Cuma aku dan Af jer.

Kami sampai di Polonia International Airport  Medan, lebih kurang pukui 11.30 pagi (local time). Untuk makluman, Indonesia punyer waktu lewat sejam dari Malaysia. So, dapat la save 1 jam perjalanan…heheh..sampai jer di Polonia Airport ni, aku dan Af di jemput oleh Parlin wakil dari Fantasi Holiday. Pastu si Parlin ni Tanya bukan ke 5 orang. Heehe..aku pun cakap lagi 3 orang dah ada dekat Medan ni. Dan seterusnyer adalah misi untuk mencari lagi 3 orang yang sampai awai di Medan. Depa ni tinggal di budget Hotel dekat Medan, nama hotel itu HL Days Inn. Selepas misi Berjaya mencari 3 orang tu, aktiviti seterusnyer adalah makan time. Memandangkan kami sampai dah tengah hari so kami semua di bawa makan di Restoran Simpang Tiga, Medan. Ini la dia restorannya. Agak besar jugak dia punyer kawasan restoran ini.

Gambar2 pandangan hadapan Restoran Simpang Tiga

Yang best nyer restoran ni siap ada delivery lagi..heheh..terbaek laaa

Lepas makan, kami solat siap2 di Restoran Simpang Tiga sebab waktu zohor pun dah masuk, waktu zohor di Medan labih kurang pukui 12.30 dah masuk waktu. Lagipun lepas ini memang makan masa yang panjang untuk ke Berastagi. So lepas setel solat kami pun bergerak menuju ke Berastagi. Perjalanan untuk ke Berastagi ini lebih kurang 3 jam la jugak. So sepanjang perjalanan itu sempat la aku amik gambar2 sekitar perjalanan kami ke Berastagi. Jom layan gambar yang sempat diambil.

Gambar ini masih di Medan baru nak keluar dari Kota Medan..yang menariknya di Indonesia ini, kalau ada kenduri kawen atau baru bukak kedai ke, macam ni la keadaan nyerr, papan2 ucapan diletakkan sepanjang jalan bagi tujuan ucapan selamat dan sukses buat pengantin ataupun tuan punyer kedai..tapi yang kat gambar ini adalah acapan sukses buat tuan kedai sebab baru bukak kedai di situ..heheh

Walaupun dalam kesesakan trafik, mamat ni masih sempat untuk berniaga lagi..tapi aku sangat kagum dengan usaha mamat ni tunjukkan. Walaupun berniaga di kesesalan jalan sekurang-kurangnyer dia tidak meminta sedekah orang dan berusaha untuk meneruskan kehidupan.

Menarik betoi la..macam2 ada!!!motor yang di ubahsuai untuk kegunaan harian..best betoii!!!

Gambar yang dekat bawah ini, semua nyer gambar sepanjang perjalanan menuju ke Berastagi..Jom Layan!!!

Selekoh dekat sini boleh tahan jugak laaa tajam nyerrr!!heheh..kalau aku la yang drive..hahahah...hampeh!!heheh

Ini salah satu pengangkutan awam yang menuju ke Berastagi.."Teman Tapi Mesra" dia punyer tagline bagi pengangkutan ni kot..heheh..yer ker???

Dah mula masuk ke kawsan tinggi dan berkabus!!!!

Berderet kereta sebab bawak slow2 jer..bukan per..dekat area sini, jalan dia sempit jerr..kawasan2 tinggi ini kalau buat jalan dia besau2 banyak pulak kot orang terjunam masuk gaung!!!heheh..

Semakin banyak kabus!!!

Ni salah satu permandangan yang berjaya memukau hati aku..Subhanallah!!!memang best walaupun pemandangan hanya di tepi jalan.

Pokok2 tinggi ni pun cantik2!!!

Dekat kawsan ini plak, banyak pokok yang mcm pokok krismas tu..heheh

Istimewa nyer di sini, sepanjang aku dok berjaga selama 3 jam tanpa tidur, memang susah la nak jumpa signboard, signboard ini pun bila dah nak sampai kawasan Berastagi baru la jumpa..heheh..so, dinasihatkan kepada sesiapa yang nak drive sendiri ke Berastagi ataupun Lake Toba, buat la persediaan mengenal jalan2 yang perlu di lalui itu.

Ini la destinasi pertama kami iaitu Green Garden Hotel. Memang best duduk dekat sini, pasni la aku citer pasai hotel ini. So kami sampai dalam pukul 3.30 pm dan terus check-in masuk bilik kejap untuk berehat. So kami dah janji dengan Parlin lagi sejam jumpa di lobby...heheh..sampai sini la dulu nanti aku sambung lagi untuk episod yang akan datang k..Selamat bercuti dan selamat beristirahat!!!

Anonymous said...

jeles tau sbb atun dh jejak sana...hu3

Afnie Abdullah said...

terbaek la cik atun..yang tak tahan tu siap tapau nasi goreng ayam makan kat airport..

Yudi Darmawan said...

salam kenal,
saya orang Medan asli,
dan saya sangat terkesan dengan review yang anda buat tentang Medan dan Brastagi dan Danau Toba, bagus sekali..

ditunggu follow back nya ya..

atun's said...

JS,
Hehehe..jgn la jeles2 nti JS pun boleh sampai sana jugak..InsyaAllah..Medan dengan Malaysia kejap jer perjalanannyer, lebih kuranh sejam jer kalau naik dekat kl..heheh

Nonie,
Heheheh..kenangan itu buat i nak gelak la u..heheh..best3!!!

Yudi,
Salam kenal, terima kasih yer..i'm humble by your words!!

hamzah saragih said...

4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
(1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
——————————————————————–
DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE

Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara – IndonesiaTelp // WhatsApp :+6282160211106